(Suomeksi alla)

Puh man måste ju bara skriva av sig. Var med i Vasabladet häromdagen för att de ville intervjua om mig om den där tillfällliga butiken i Smedsby som varit lite av en flopp hittills. Ja, jag börjar verkligen ångra att jag var med där. Kommer inte ske igen. Där hänger man ut sig med sitt personliga megamisslyckande inför en massa människor och får en hög, inte så trevliga kommentarer av okända allvetare på tidningens fb sida som svar. ATTACK! Jag har försökt förklara mig och försvara mig men jag slutar läsa de där kommentarerna för jag blir bara ledsen och börjar bara må psykiskt dåligt. Usch. Det var bättre förr i världen utan dessa grymma sociala medier som har blivit ett enda stort mobbningsställe för vuxna människor.

Önskar de kunde stänga ner kommentarsfältet. Just nu känner jag mig som nåt som många bara skrattar åt. Skrattar åt mitt eländiga misslyckande för jag är ju tydligen dum i huvudet, har inte gjort reklam NÅNSTANS alltså, jag har iiiiiingen aning om hur man marknadsför sig alls , jag har inte förstått att göra en fb sida eller instagramsida, jag är en idiot som sitter och väntar på kunder hela 4 timmar på en lördag , har inte trendiga kläder eller nåt som är anpassat för vintern i min shop och bla bla bla..Jag orkar inte ens mer, stänger av, kopplar bort, tänker inte läsa det där mer. De får skriva vad de skriver och skratta åt mig bakom min rygg och himlas med ögonen hur dum jag är som ens kunde få för mig att flytta mitt lager och öppna en tillfällig butik PÅ LÖRDAGAR (med flexibelt öppet också enligt överenskommelse om lördag är totalt opassande för nån!) på ett dött avlägset ställe helt utan människor för att FÖRSÖKA NÅ FLER KUNDER och vara lättare tillgänglig för människor som gillar mina produkter. Ja, jag medger ju redan i artikeln att det inte var min bästa idé jag fått tydligen men någon måste ändå smeta det i mitt fejs. Som om jag inte redan visste.

Jaaa! jag bedömde fel, jag misslyckades! Konstigt bara att alla andra runtomkring mig står och gapar lika förvånade att kunderna inte har hittat till Smedsby. Människor som ser mig sälja på NÅGRA TIMMARS POP UP EN LÖRDAG och drar en hel del folk dit. På sant, man skulle aldrig orka hålla på med detta ens om det var helt lönlöst ju och aldrig gav något! Det är ett grymt jobb bakom en pop up shop och jag skulle ha gett upp för många år sen om jag aldrig hade några kunder! Jag har också sålt flera gånger i Smedsby på olika tillfällen och det har inte varit nåt misslyckande hittills, bara detta.

NEJ jag har inte trendiga kläder vill jag skrika åt den där näsvisa gubben från Sverige som maler ur sig veckans visdom i kommentarsfältet. Mimmis butik är inte nån hipp , senaste trendshit butik med magtröjor och oformade för korta jeans som går upp till öronen. Mimmis butik har bekväma, fungerande kläder som andas och som man kan använda idag, imorgon, nästa år, när tusan man vill utan att nån behöver bry sig om vad man har på sig. Ja nåt kan vara trendigt, typ leopardmönster är just nu och färger kan också vara , men om man vill ha senaste flashigaste modetrenden i polyester kom inte hit! Det är inget för dig!

Men jag orkar inte. Jag bara låter det vara. Kanske nån glömmer nån dag denna vecka då det kommer nån annans artikel de kan attackera. Sådär som Snellmans malet kött med ärtprotein i. Jäklar vilket svek mot folket alltså. Tänka sig att nån vågar tillverka en ny produkt som ett val bredvid deras alla andra produkter som man FÅR men inte MÅSTE köpa. Ja oj, oj. Jo nej, jag är inte spronsrad av Snellman och får noll euro för att jag nämner dem. Denna blogg är sponsrad av MIG och bara MIG.

Men det finns ju massor av andra sånahär butiker som Mimmis butik också på nätet i Finland och i Sverige också för den delen, men den där gubben har nog inte bekantat sig med dem. Tja.. varför blir man såhär stressad över en gubbes åsikt egentligen..det är ju bara en..gubbe som inte fattar sig på kvinnokläder iaf... kanske han kollade på min något, hmm ..inte så väluppdaterade webbshop..who knows.

JAG VET jag borde lägga in dem dit. Det finns en massa saker i butiken som inte finns i webbshoppen. Det är så mycket med detta mätas och fotas och fotoredigeras och skrivas då man ska ha in det dit så orken tryter. Jag jobbar varje dag med att städa hos kunder, handla mat, tillverka mat, hämta barn och lära dem bli respektfulla, anständiga unga män+ en massa andra av mina 1000 projekt som jag försöker göra en inkomst av så tiden och orken tar slut för det mesta. Lite av vinterns sjalar lade jag just in dit men kläderna, puhh. Det är enklare om det mesta får hänga i fysiska shoppen tills jag ändå stänger den för det är också lite svårt att ha till salu på flera ställen om man har bara en stycken av något plagg, vilket jag ofta har. I värsta fall är det sålt om man inte hinner uppdatera webbshoppen i tid och någon blir utan.

Om nån ser nåt på nån bild på mina sociala medier går det jättebra att köpa i webbshoppen ändå och jag mäter nog och sånt gärna om nån vill ha nåt, bara att fråga mig!

Jepp, utbudet är vad det är just nu pga att jag inte kan ta in mer kläder just nu för den där minishoppen i Smedsby jag har är fullproppad och jag har.. ehm.. lite problem med förvaringsplats här hemma. Tänker inte sticka under en stol med det. Skulle hösten ha varit superbra försäljning och det skulle ha gått bra i Smedsby i oktober och lagret blivit mindre kunde vi ju ha vältrat oss i alla möjliga festkläder nu!(om man hittar något snyggt att köpa in som inte bara är i polyester.. vilket också är något knepigt..) MEN det finns nog bla.byxor, bambuleggings, varma tröjor, merinoullklänningar, sköna cashmereponchon, massor av varma halsdukar, stickade mössor ... och hey, linne kan man ju superbra använda året runt även om vi är något dåliga på det i Finland för det värmer ju också. Dessutom finns det också plagg i manchester som är "vinterlinne". och så finns det nedsatta plagg och kanske nån ska åka till södern och behöver något?

Men nej, jag kan inte lova att alla som besöker mig hittar något denna gång. Men kanske nästa. Eller nästa. Nog kommer det nåt nytt nångång.

Ok nu ska jag också GÖRA LITE REKLAM då jag tydligen är så värdelös på det. SHOPPEN I SMEDSBY ÄR ÖPPEN 10-14 PÅ LÖRDAG 22.11. AGNESVÄGEN 1, SAMMA DÖRR SOM MADICKEN'S FRISÖRSALONG. Sådär...nu vet alla. Jag sitter där oberoende av om det kommer nån eller inte, dum som jag tydligen är och alla som köper över 20 € får också snurra lyckohjulet. Förvänta inte vinst på alla nummer och inga gigantiska vinster för jag har ärligt talat inte råd med annat än små grejer just nu, men det är en liten kul grej bara. Förutom nummer 4...den vill ingen ha...:D :D

Tack! alla ni fina underbara människor som försöker stöda mig och någon gång shoppat av mig, har besökt eller tänker besöka min butik eller handlat i webbshoppen. Jag ser att många människor också försvarat mig mot de näbbiga kommentarerna i den där artikelgrejen. Tack av hela mitt hjärta, ni är guld värda.

Sådär, nu har jag avreagerat mig. Nästa gång ska jag skriva om något trevligare.

PS. Tur det inte finns nåt kommentarsfält på denna blogg :P


Puh, pakko vain kirjoittaa tämä ulos. Olin hiljattain mukana Vasabladetin jutussa, koska he halusivat haastatella minua siitä Sepänkylässä olevasta väliaikaisesta myymälästä, joka on ollut tähän asti vähän floppi. Joo, alan todella katua, että suostuin siihen. Ei tule tapahtumaan uudestaan. Siinä sitä sitten roikkuu esillä omine megamokaineen kaikkien ihmisten edessä ja saa kasan ei-niin-mukavia kommentteja tuntemattomilta “kaikkitietäviltä” lehden FB-sivulla vastaukseksi. HYÖKKÄYS!

Olen yrittänyt selittää ja puolustaa itseäni, mutta lopetan niiden kommenttien lukemisen, koska tulen vain surulliseksi ja alan voida henkisesti huonosti. Yäk. Ennen oli parempi ilman näitä julmia sosiaalisia medioita, joista on tullut yksi suuri aikuisten kiusaamisalusta.

Toivoisin, että kommenttikentän voisi sulkea. Juuri nyt tunnen olevani joku, jolle monet vain nauravat. Nauravat surkealle epäonnistumiselleni, koska olen kuulemma tyhmä, en ole mainostanut MISSÄÄN, minulla ei ole iiiiiiideaakaan markkinoinnista, en ole tajunnut tehdä FB- tai Instagramsivua, olen idiootti joka istuu odottamassa asiakkaita 4 tuntia lauantaina, minulla ei ole trendikkäitä vaatteita tai mitään talveen sopivaa kaupassani ja bla bla bla… En enää jaksa, suljen ja irrottaudun, en aio lukea niitä enää. Saavat kirjoittaa mitä kirjoittavat ja nauraa minulle selkäni takana ja pyöritellä silmiään sille, kuinka typerä olin kun edes keksin siirtää varastoni ja avata väliaikaisen myymälän LAUANTAISIN (ja joustavasti sopimuksen mukaan, jos lauantai ei jollekin sovi!) kuolleeseen syrjäiseen paikkaan täysin ilman ihmisiä, jotta YRITIN SAADA LISÄÄ ASIAKKAITA ja olla helpommin saavutettavissa niille, jotka pitävät tuotteistani. Myönnän jo itsekin artikkelissa, ettei se näemmä ollut paras ideani, mutta jonkun piti silti hieroa se naamaani. Ikään kuin en olisi jo tiennyt.

Jooo! Arvioin väärin, epäonnistuin! On vain hassua, että kaikki muut ympärilläni seisovat suu auki yhtä yllättyneinä siitä, ettei asiakkaita ole löytynyt Sepänkylään. Ihmiset, jotka ovat nähneet minun myyvän muutaman tunnin pop up -kaupassa lauantaisin ja vetävän väkeä sinne. Ihan oikeasti, kukaan ei jaksaisi tehdä tätä, jos se olisi täysin tuloksetonta eikä toisi mitään! Pop up -kaupan takana on valtava työ, ja olisin luovuttanut jo vuosia sitten, jos minulla ei ikinä olisi asiakkaita! Olen myynyt Sepänkylässä useammankin kerran eri tilaisuuksissa, eikä se ole ennen ollut mikään epäonnistuminen – vain tämä kerta.

EI, minulla ei ole trendikkäitä vaatteita, haluaisin huutaa sille nenäkkäälle ruotsalaiselle ukolle joka suoltaa viikon viisauksiaan kommenttikenttään. Mimmis butik ei ole mikään hip, trendihömppäkauppa jossa on napapaitoja ja epämääräisen mallisia liian lyhyitä farkkuja jotka nousevat korviin asti. Mimmis butikissa on mukavia, toimivia vaatteita jotka hengittävät ja joita voi käyttää tänään, huomenna, ensi vuonna – milloin vain ilman että kenenkään tarvitsee miettiä mitä päällään on. Joo, jotkut jutut voivat olla trendikkäitä – kuten leopardikuosi nyt – ja värit myös, mutta jos haluaa viimeisimmän välkkyvän polyesterimuodin, älä tule tänne! Se ei ole sinua varten!

Mutta en jaksa. Annan olla. Ehkä joku tällä viikolla unohtaa minut, kun joku muu artikkeli ilmestyy, jota he voivat hyökätä. Niin kuin Snellmanin jauheliha härkäpapuproteiinilla. Jumaliste mikä kansanpetos, että joku kehtaa valmistaa uuden tuotteen vaihtoehdoksi muiden joukkoon, jota VOI muttei OLE PAKKO ostaa. Joo, joo. Ei, en ole Snellmanin sponsoroima ja saan nolla euroa siitä, että mainitsen heidät. Tätä blogia sponsoraan MINÄ ja vain MINÄ.

Mutta onhan tällaisia Mimmis butikin kaltaisia putiikkeja vaikka kuinka paljon netissä Suomessa ja Ruotsissa, mutta se setä ei ole varmaan tutustunut niihin. No jaa… miksi sitä edes stressaa jonkun ukon mielipiteestä… sehän on vain yksi… ukko joka ei ymmärrä naistenvaatteista yhtään… ehkä hän katsoi jotain minun hmm… ei niin hyvin päivitettyä verkkokauppaani… kuka tietää.

TIEDÄN että minun pitäisi laittaa tuotteita sinne. Kaupassa on paljon tavaraa, jota ei ole verkkokaupassa. Siinä on niin paljon mitattavaa, kuvattavaa, kuvia muokattavaa ja kuvauksia kirjoitettavaa, että voimat loppuvat. Teen joka päivä töitä siivoamalla asiakkailla, käyn ruokakaupassa, teen ruokaa, haen lapset ja opetan heitä kasvamaan kunnioittaviksi, kunnollisiksi nuoriksi miehiksi + hoidan satoja muita projektiani, joista yritän tienata, joten aika ja voimat loppuvat. Vähän talven huiveja lisäsin juuri, mutta vaatteita, huh. On helpompaa antaa suurimman osan roikkua fyysisessä kaupassa siihen asti kun suljen sen, koska on hankalaa pitää samoja tuotteita myynnissä useassa paikassa jos niitä on vain yksi kappale – niin kuin minulla usein on. Pahimmassa tapauksessa tuote on myyty ennen kuin ehdin päivittää verkkokauppaa ja joku jää ilman.

Jos joku näkee jotain kuvissa somessani, sen voi kyllä ostaa verkkokaupan kautta, ja minä mittaan ja autan mielelläni, kunhan vain kysyy!

Jep, valikoima on mitä on tällä hetkellä, koska en voi ottaa lisää vaatteita sisään kun se minishoppini Sepänkylässä on aivan täynnä ja minulla on… öh… vähän säilytystilaongelmia kotona. En aio salailla sitä. Jos syksyn myynti olisi ollut superhyvää ja Sepänkylässä olisi lokakuussa mennyt hyvin ja varasto olisi pienentynyt, meillä voisi nyt olla vaikka mitä juhlavaatteita tarjolla! (jos vain löytäisi jotain ei-polyesterista… mikä sekin on hankalaa…) Mutta kyllä sieltä löytyy mm. housuja, bambulegginsejä, lämpimiä neuleita, merinovillamekkoja, pehmeitä kashmirponchoja, paljon lämpimiä huiveja, pipoja… ja hei, pellavaa voi käyttää ympäri vuoden vaikka Suomessa ollaan sen kanssa vähän huonoja, se lämmittää myös. Lisäksi on vakosamettia eli “talvipellavaa”. Ja alennettuja vaatteita on myös, ja ehkä joku on lähdössä etelään ja tarvitsee jotain?

Mutta ei, en voi luvata että kaikki löytävät tällä kertaa jotakin. Ehkä ensi kerralla. Tai sitä seuraavalla. Uutta tulee kyllä joskus.

Okei, nyt teen myös VÄHÄN MAINOSTA kun olen kuulemma siinä niin surkea. SEPÄNKYLÄN SHOPPI ON AUKI LAUANTAINA 22.11 KLO 10–14. AGNESINTIE 1, SAMA OVI KUIN MADICKEN'SIN KAMPAAMO. Noin… nyt kaikki tietävät. Istun siellä, tuli asiakkaita tai ei, tyhmänä kun olen, ja kaikki jotka ostavat yli 20 €, saavat myös pyöräyttää onnenpyörää. Älkää odottako voittoa jokaisesta numerosta tai mitään jättipalkintoja, koska minulla ei ole varaa muuhun kuin pieniin juttuihin juuri nyt – mutta se on vain pieni kiva lisä. Paitsi numero 4… sitä ei kukaan halua… :D :D

Kiitos! Kaikille teille ihanille ihmisille, jotka olette tukeneet minua ja joskus ostaneet minulta, käyneet tai aiotte käydä kaupassani tai tilanneet verkkokaupasta. Olen huomannut, että monet ovat myös puolustaneet minua niissä näsäviisaissa kommenteissa sen jutun alla. Kiitos sydämeni pohjasta, olette kullanarvoisia.

Noniin, nyt olen purkanut tämän. Ensi kerralla kirjoitan jostain mukavammasta.

PS. Onneksi tässä blogissa ei ole kommenttikenttää :P